5 chyb, kterých se firmy dopouštějí v komunikaci se zákazníkem

komunikace s klientem

Izolované komunikační kanály a nucení zákazníka opakovat informace

Nejčastějším hříchem je přerušení kontinuity konverzace napříč kanály nebo týmy. Zákazník píše na chat, volá na linku, odpovídá na e-mail – a pokaždé musí vše vysvětlovat znovu. Podle výzkumu Salesforce očekává 79 % zákazníků koherentní komunikaci a 56 % tvrdí, že často musí informace opakovat různým zástupcům firmy. Problémem jsou roztroušené systémy i data, znemožňující plynulé „předání štafety“ mezi kontaktními body. Podle McKinseyho zákazníci – včetně nejmladší generace – sice oceňují kontakt s člověkem, ale chtějí si sami vybrat nejvhodnější kanál. To vyžaduje poskytovat stejnou kvalitu služeb v telefonu, chatu i e-mailu a zajistit kompletní kontext bez ohledu na způsob kontaktu.

Rychlost bez empatie a absence jasné cesty k živé osobě

Firmy se často zaměřují jen na „rychlost odpovědi“ a opomíjejí dvě klíčové věci: empatii při prvním kontaktu a jasnou možnost mluvit s operátorem. Výsledkem je strohá a neefektivní komunikace. Často se nasazují chatboti, ale – jak uvedl Wall Street Journal na základě výzkumů Forresteru – mnozí zákazníci jsou nespokojeni kvůli nepřesným nebo pomalým odpovědím a složitému přepojování na člověka. Místo záměru zavděčení to vede k frustraci a nakonec opět kontakt ke konzultantovi. Dobrým přístupem je jasně komunikovat, kdy odpovíme a co bot skutečně umí – a tyto závazky spolehlivě dodržet.

Nejasnost v použití AI a obava o práci s daty

Rok 2025 neznamená jen automatizaci, ale i schopnost o ní věcně a čestně komunikovat. Podle studie State of the (AI) Connected Customer 72 % zákazníků chce vědět, zda mluví s AI agentem, 61 % považuje AI za důležitý prvek v budování důvěry a 64 % má obavy z nedbalého zacházení s daty. Zatajování použití automatizace nebo nadměrné „dehumánní“ chování botů podkopává důvěru a poškodí reputaci. Přijetí AI roste, ale závisí na kvalitě zážitku: zákazníci očekávají “lidské” atributy – porozumění záměru, empatii, plynulý jazyk, možnost snadného přepojení na člověka. Transparentní označení role AI, komunikace bezpečnostních opatření a vysvětlení, proč a jak se data sbírají prospěšně pro zákazníka je dnes základním standardem.

Žargon místo jednoduchého jazyka

Druhým drahým omylem je komunikace, které zákazník nerozumí. Agentura Nielsen Norman Group opakovaně ukazuje, že jednoduchý jazyk není “zjednodušováním” – je podmínkou srozumitelnosti a rychlého jednání. Odborné zkratky, složitá souvětí, marketingový nadpis či vágní sdělení komplikují rozhodování a prodlužují počet potřebných kontaktů. Jasná, stručná a konkrétní komunikace zkracuje dobu služby, snižuje chybovost i reklamace a v digitálních kanálech zlepšuje čitelnost a dostupnost. Je to také otázka rovného přístupu: srozumitelné texty pomáhají uživatelům s různou jazykovou a poznávací schopností.

Personalizace bez dat a kontextu

Personalizace často končí u oslovení jménem, zatímco zákazníci očekávají, že firma “zná jejich záležitost” a přizpůsobí komunikaci aktuálnímu kontextu. Nejnovější data Salesforce ukazují výrazný vzestup vnímání individualizace, ovšem současně 71 % zákazníků více chrání svá data – důvěru budují transparentní pravidla použití a skutečná hodnota pro příjemce. Podle Zendesk koreluje personalizace přímo s loajalitou a výsledky vedoucích v oblasti CX. Konkrétním problémem je nedostatek konzistentních dat – způsobuje chybné doporučení, opakování otázek a “ztrátu” historie mezi kanály. Výsledkem je ztráta důvěry a trpělivosti. Kvalitní model dat, omezení sběru jen na nutné informace, vysvětlení “proč” a “jaká” data používáme a patrné přínosy pro klienta – to jsou dnes základ profesionální komunikace.