Startup ve 4 krocích
Startup – co to znamená?
Termín “startup” se vztahuje k rozvíjející se firmě (často s technologickým zaměřením) s potenciálem rychlého růstu a velkými ambicemi. Klíčový je inovativní nápad, který firmě umožňuje udělat významný krok vpřed.
Dosáhnout úspěchu na trhu jako startup není snadné, ale pokud se to povede, malá firma se může postupně proměnit v dobře prosperující podnik. Příklady úspěchů v České republice zahrnují například e-shop Rohlík nebo taxikářskou společnost Liftago. Podobné příběhy lze nalézt také v zahraničí, například finanční společnost Revolut nebo technologickou firmu Canva, známou svým populárním grafickým editorem.
Podívejme se tedy na proces založení startupu.
Krok 1: Nápad s potenciálem
Začátkem každé úspěšné firmy je originální nápad, schopný přitáhnout pozornost potenciálních zákazníků a investitorů.
Pokud zatím nemáte revoluční nápad, nevzdávejte to. Okolo vás je mnoho zdrojů inspirace – stačí si všimnout problémů, kterým lidé ve vašem okolí čelí. Váš nový podnik může být řešením těchto problémů. Je dobré najít tržní mezeru a být tím prvním, kdo ji zaplní.
Avšak v dnešní době je trh přesycen různými firmami. Proto nemusíte vždy vymýšlet něco úplně nového – někdy stačí zaměřit se na to, v čem jste lepší než ostatní, a budovat podnik na základě svých unikátních dovedností.
Před zahájením činnosti si pečlivě naplánujte vše. V ostré konkurenci dosáhnou úspěchu pouze nejtalentovanější. Statistiky ukazují, že pouze 1 z 10 startupů dosáhne dlouhodobého úspěchu a pátá část první rok nepřežije – proto je dobré se vyhnout tomuto osudu.
Krok 2: Analýza tržní situace
Jste si jisti, že váš nápad má potenciál úspěchu? Nyní zbývá zjistit, zda to vidí i ostatní. Před zahájením činnosti proveďte tržní výzkum, abyste zjistili, zda existuje poptávka po novém produktu nebo službě. Nedostatek zákazníků je hlavní příčinou selhání startupů, proto nezanedbávejte tento krok.
Definujte svou cílovou skupinu a pečlivě hodnoťte silné a slabé stránky své nabídky. To vám umožní lépe argumentovat během prodeje.
Nezapomeňte také zanalyzovat konkurenci. Jako nový hráč na trhu se musíte odlišit od nich. Přemýšlejte také o tom, jaké další výzvy mohou ztížit začátek vaší firmy – ať už se jedná o omezené finanční prostředky, právní předpisy nebo aktuální hospodářskou situaci.
Existuje mnoho metod analýzy tržního prostředí, a nejpopulárnější z nich najdete v průvodci situativní analýzou.
Krok 3: Podnikatelský plán
Nyní víte, s čím budete bojovat. Zbývá dát konkrétní formu svým nápadům, na které můžete postavit svůj podnik. K tomu vám poslouží podnikatelský plán.
Jedná se o komplexní dokument, ve kterém představujete svůj obchodní model, stanovíte obchodní cíle a popíšete obecné strategie, jak je dosáhnout (nejlépe s časovým harmonogramem). Podnikatelský plán obvykle zahrnuje také finanční a marketingové plány.
Rady ohledně vytváření podnikatelského plánu najdete v článku: Jak vytvořit podnikatelský plán?
Krok 4: Zahájení činnosti
Přípravná fáze se blíží ke konci, nastal čas realizovat své plány. Abychom toho dosáhli, musíte oficiálně založit firmu, což zahrnuje návštěvy u notáře, několik návštěv úřadů a velkou dávku trpělivosti. Musíte sestavit společenskou smlouvu, otevřít bankovní účet, získat obchodní licenci.
Profesionální pomoc při zakládání firmy
Celý administrativní proces zakládání společnosti obvykle trvá přibližně měsíc. Pokud chcete tento proces zrychlit, zaručujeme vám organizaci prodeje již existující společnosti během 1 dne. Je to velké ulehčení na začátku podnikání, bez ohledu na odvětví. Naše společnosti nemají žádnou historii a závazky a jsou připraveny okamžitě podnikat. Podívejte se na naši nabídku!